Spring til indhold

Nu åbner 'Mécanique Moderne' på Gl. Holtegaard

Gl. Holtegaard hylder de tre banebrydende modernister – danske Franciska Clausen, svenske Gösta Adrian-Nilsson (GAN) og franske Fernand Léger med udstillingen MÈCANIQUE MODERNE.

Pumpende, dampende og hvinende trækker den industrielle udvikling i begyndelsen af det tyvende århundrede for alvor hjulene i gang, og metropoler som Paris omdannes til mødested for moderne liv og industri. Både storby og maskine bliver en slags sindbilleder på en ny tid, og progressive kunstnere fortolker den moderne udvikling i avantgardebevægelser som kubisme, futurisme, konstruktivisme og surrealisme. 

De tre markante billedkunstnere Franciska Clausen, Gösta Adrian-Nilsson (GAN) og Fernand Léger krydser hinandens veje i 1920’ernes Paris, hvor de bliver en del af det internationale avantgardemiljø. For første gang vises de tre kunstnere sammen på en udstilling med fokus på deres kunstneriske arbejde op igennem 1920’erne – og det sker på Gl. Holtegaard.

Gl. Holtegaards store efterårsudstilling MÉCANIQUE MODERNE præsenterer de tre modernister: svenske Gösta Adrian-Nilsson kendt under kunstnernavnet GAN (1884-1965), danske Franciska Clausen (1899-1986) og franske Fernand Léger (1881-1955). Udstillingen har fokus på værker fra 1920’erne i de år, der fletter de tre skæbner sammen.

Maskinfascination

Værker af GAN og Franciska Clausen belyser de to skandinaviske kunstnere i nyt selskab med hinanden. Både GAN og Franciska Clausen var pionerer for avantgardekunsten i Skandinavien og udviklede begge et enestående virke i perioden. De to kunstnere møder hver især Fernand Léger i 20’ernes Paris. GAN og Clausen har ofte forskellige tilgange til periodens ismer, men dette til trods ser man tydeligt, at deres arbejde har et kunstnerisk slægtskab, der samtidig trækker tråde til Léger.

De tre kunstneres motiver kredser på forskellig vis om opstillinger og scener med geometriske grundformer. Fascinationen af maskiner, mekanik og den industrielle virkelighed er gennemgående sammen med opmærksomheden på det moderne storbyliv og mennesker i kubistiske og konstruktivistiske opløsninger. 

En plads i kunsthistorien

Der er også forskelle hos de tre kunstnere. Hvor Clausen og Légers nøgternt lægger fokus på maleriets og motivernes form og udtryk, og helt undgår at maleriet bliver historiefortællende, ser vi hos GAN en mere følelsesladet og dramatisk tilgang, der bærer fortællende elementer. Hos GAN oplever man en mere personlig investering i værkerne, der for manges vedkommende indeholder en helt unik blanding af avantgardistiske formeksperimenter og homoerotisk ladede motiver. Han kredser ofte om sømænd og maskinarbejdere med muskuløse kroppe, alt sammen i en tid, hvor homoseksualitet fordømmes og straffes.

Både GAN og Franciska Clausen høstede stor anerkendelse blandt deres internationale ligemænd i avantgardens internationale kredse, men oplevede begge – lidt forskudt i tid – at blive helt underkendt ved deres hjemkomst til Norden. De har begge først langt senere fået den plads i kunsthistorien, som deres kunstneriske virker fortjener. GAN er kun i begrænset udstrækning været vist i Danmark.

Kunstnerisk iscenesættelse af Maiken Bent

Med bløde vægfarver, dybblå gulvtæpper, puffer i metalkæder og metervis af tæt gardin sætter den anerkendte, danske billedkunstner Maiken Bent (f. 1980) scenen i udstillingen. Med sit sanselige backdrop forstærker Bent iscenesættelsen af 1920’ernes kunstscene og kæder fortid og nutid sammen. Maiken Bent arbejder i sin egen kunstpraksis med industrielle genstande og formsprog.

Katalog

Udstillingen ledsages af et omfattende og rigt illustreret katalog, der udgives i samarbejde med forlaget Strandberg Publishing. Kataloget indeholder artikler af flere væsentlige kunstfaglige kapaciteter, heriblandt postdoc Inge Lise Mogensen Bech, v. Aarhus Universitet, kunstkritiker Maria Kjær Themsen og museumsdirektør v. Holstebro Museum, Anders Gaardboe Jensen. Teksterne bringer bl.a. nye forskningsperspektiver på sammenhængen mellem de tre modernister samt sætter kunstnernes arbejder i et nutidigt lys. Kataloget udkommer onsdag den 22. september.

Kreativt værksted & program

Gl. Holtegaard tilbyder under hele udstillingsperioden et kreativt værksted, der knytter sig til udstillingen. Her vil børn såvel som voksne kunne lege og eksperimentere med at bygge små skulpturer af geometriske former og maskinelle dimser. Udstillingen bliver desuden suppleret af et arrangementsprogram, der byder på både billedkunstkurser og workshops for store og små, performanceværket TECHNO af billedkunstner og komponist Ragnhild May, talks med blandt andet kunstkritiker Mathias Kryger og billedkunstner Rasmus Myrup under titlen Søde sømænd og muskuløse maskiner – GAN og seksualiteten. Oplev også kunsten gennem det korte, gratis omvisningsformat Kunst & Cider, samt kunsthallens Art- og Garden Walks. Programmet offentliggøres løbende på Gl. Holtegaards hjemmeside 

Udstillingsåbning & -periode

Vi glæder os til endelig igen at kunne byde indenfor til udstillingsåbning torsdag, 26. august kl. 17-19 med åbningstaler, loungestemning og kølig rosé.

Udstillingsperioden løber fra fredag, 27. august til og med søndag, 9. januar 2022.